Sunday, April 25, 2010

Pendakwah Moden yang Perasan Baik dan Bagus.........

Selesakah korang berdakwah dengan email, SMS, lagu ,blog, komik, parti, teater, CD, kaset, buku, majalah, akhbar,FB dan sebagainya.....
Selesakah korang?

Selesakah korang berdakwah tidak dengan CARA nabi SAW?

Bagaimana Nabi berdakwah?

Huh!
Korang jawablah sendiri, korang kan pendakwah bebas?

********

Pada zaman Nabi Muhammad SAW dulu, Kitab Al-Quran tak ada, tak ada sahabat pun yang jual kitab Al quran, kitab- kitab tasawuf, kitab ehsan, kitab sifat 20  pun takde, apatah lagi email, sms, blog, dan media masa!!

Namun hari hari ada orang masuk islam, berbondong-bondong pula tu..,
Dia orang baca sms dan dapat hidayat?
Atau baca blog dapat hidayat? Ke mereka dengar nashid dan dapat hidayat? Ke apa-apa saja la?

Senang kalau korang pendakwah semua nak tahu cerita sebenar, walaupun zaman Nabi SAW tiada Al quran yang di bukukan sekalipun, tapi Nabi telah mendidik para sahabat RA ,pakat pakat amal ugama sehingga mereka semua menjadi ‘Al quran yang bergerak..’
Nabi telah ajar sahabat berdakwah dengan cara yang betul....

Semua sahabat berdakwah dengan bergerak jumpa manusia dari pintu ke pintu, lorong ke lorong, kabilah ke kabilah... dan sahabat telah bawa sifat yang sempurna dalam diri sehingga mereka menjadi asbab hidayat seluruh alam.....bukan sahabat guna FB atau blog atau apa-apa saja la.....yang seumpamanya

Kemudian jika ada orang baru masuk islam maka Nabi SAW akan hantar mereka belajar ugama di rumah para sahabat Nabi SAW.. ..kerana di rumah sahabat Nabi ada suasana dakwah dan akhlak, bila orang baru di bawa di kedai orang islam pun ada suasana dakwah dan akhlak, yang mana akhirnya membawa kesan kepada dunia dan berbodong bonding lah manusia masuk ugama islam kerana semua sahabat adalah PENDAKWAH yang sebenar......bukan macam KITA......

Dan kita tahu bahawa kubur sahabat RA telah bertebaran serata alam, hanya ada 10 ribu lebih kurang kubur sahabat di sekitar madinah dan mekah, lagi seratus dua puluh ribu lagi kubur sahabat adalah di luar Madinah dan Mekah.....bagaimanakah cara sahabat berdakwah yang mana ribu ribu orang masuk islam? Korang boleh jawab sendiri.. sebagai pendakwah bebas  mestilah tahu bukan?

Tapi korang hari ni mengaku berdakwah.., sedangkan ribu ribu orang sedang murtad dan muncul ahli bidaah (termasuk korang sendiri) dan orang kapir sikit pun tak takut baca email, SMS, lirik lagu ,blog, komik, majalah, kain rentang, sepanduk, akhbar ,FB dan sebagainya…

Betul ke korang sedang berdakwah, atau sedang shok sendiri???

Dulu, usaha sahabat sangat makbul, kerana dalam usaha dakwah mereka dua benda telah mengalir dengan banyaknya.., iaitu 
darah dan air mata, tapi korang hari ni berdakwah melalui blog serta seumpamanya dan kejadahnya, ada air mata atau darah mengalir? Berpeluh pun kira ok  la kot.Itu pun kalau ada... isk... isk... isk....

Baca komik, blog, main SMS, dengar lagu, tengok CD, semuanya NAFSU suka,layan FB…, lalu korang selit Al quran dan hadith dan claim diri sebagai pendakwah agung serta rasa selesa dan gerenti masuk shurga? Wah ...wah.... wah...., meriahnya hidup..

Ok, relaks, jangan marah, pendakwah tak mudah marah bukan?
Pendakwah kena sabar  mcm Rasulullah....betulkan!!
**********

Maka nasihatku kepada pendakwah sekalian, jika korang nak menulis mengenai ugama, atau nak menyanyi lagu ugama, forward rencama ugama, berlakon watak islamic dalam filem islam ke apa dan sebagainya.., tak payahlah korang claim diri sebagai
PENDAKWAH AGUNG.., buat kerana ummat kononnya, sedangkan perkara yang HAK telah di tinggalkan..

(Aku pesan jugak untuk diri sendiri. ..isk ...isk.. isk..)

Dan bagi mereka yang ghairah belajar ugama, buka  kitab, belek kitab, buka  kelas, berdebat, berforum dan lain lain.., pun tak payah korang claim diri sebagai 
PENDAKWAH AGUNG.., kerana perkara yang sebenar dan HAK telah di  YATIM kan

Nak buat camne? Dah korang taksub sangat dengan kerja bidaah korang yang baru.., apa lagi nak di kata? tapi jangan korang lupa dengan SUNNAH Nabi SAW… tak salah kahwin dua tapi jangan sampai  abai bini pertama..

Akhir sekali....

Dah lepas berdakwah dengan cara yang bidaah tu, maka korang kenalah bertaubat.., Nabi ajar lepas buat benda baik macam solat dan dakwah masih kena beristigfar dan bertaubat kerana takut kepada Allah lantaran banyak HAK dakwah dan HAK ibadat di abaikan..

Maka korang yang berdakwah melalui blog,FB, email, sms, parti, VCD dan sebagainya lagi lagilah kena BERTAUBAT!!!

Patut lepas korang bernashid, tulis blog, hantar email, buat drama islamic dan sebagainya maka korang kena bertaubat kepada Allah..

"Ya Allah, aku mintak ampun kerana berdakwah bukan dengan cara yang di tunjukkan oleh Nabi SAW, berilah kekuatan untuk aku berdakwah sebagaimana yang telah di tunjukkan oleh kekasihMU..., Janganlah aku di halau oleh Nabi di telaga kausar kelak kerana menolak sunnah Nabi MU, berilah aku iman dan berilah aku kemanisan iman..Amin.."

Akhir kata:
Bertaubatlah wahai pendakwah moden sekalian kerana pada waktu dan ketika ini.. Berbondong bondong orang islam sedang murtad..,

Bertaubatlah wahai pendakwah moden sekalian kerana pada waktu dan ketika ini..
Pembaharuan dalam ugama, ajaran sesat, gerakan so call islamic dan sebagainya sedang berleluasa..,

Bertaubatlah wahai pendakwah moden sekalian kerana pada waktu dan ketika ini..
BERTAUBATLAH,sebelum kau menjadi mayat.............
Rujukan: Bagaimana Menjadi Pendakwah, keretamayat.blogspot.com



13 comments:

  1. Terdapat beberapa pendapat kau yang aku kurang setuju

    1. Setiap manusia ada kelebihan tersendiri. Menyanyi, menulis blog, berlakon, dll

    2. Berdakwah adalah satu kewajipan bagi umat Islam. Seseorang itu boleh cuba sedaya upaya mereka utk berdakwah mengikut kemampuannya.

    3. Berdakwah juga perlu ikut trend budak zaman sekarang.

    4. Adalah tidak dinafikan bahawa melalui kaedah FB, nasyid, lagu pelbagai genre ( rock/rap/pop) dan perfileman banyak membantu membawa kesedaran kpd kita.

    5. Ingat! Allah itu Maha adil kerana semua pekara diberi alternatif olehNya spt:
    -Arak dan air
    -zina dan nikah
    -tilik nasib dan solat iskarah
    -Rukhsah(kemudahan) dalam beribadat termasuk berdakwah

    6. Namun berdakwah adalah fardhu kifayah. Oleh itu, jika kemungkaran berada didepan mata harus ditegur jika tiada orang lain yg menegur.

    7 Jangan halang orang lain berdakwah mengikut cara mereka. sekurang-kurangnya dakwah itu tidak hanya terhad dilaksanakan di Surau, Masjid,dan majlis ilmu. Tetapi ia juga merangkumi media internet, laman sosial, television, radio.

    8. anda bercakap tentang murtad, adakah anda pernah lihat Paderi singah dari rumah kerumah memurtadkan Orang Islam? ( Malaysia mengharamkan dakyah agama lain disebarkan secar terbuka)

    9. Tidak, mereka menggunakan media dan hiburan utk memurtadkan Muslim. Kita sebagai 'pendakwah' harus lawan balik anasir2 ini melalui medium yg serupa.

    9. Namun pendapat aku ini bukan menolak berdakwah mengikut sunnah rasulullah SAW.

    10. Pendapat kau akan lebih cantik jika kau masukkan pandangan negatif dan positif.

    Psss..... aku tak setuju dgn tajuk yg kau guna ( siapa yang perasan bagus? )

    ReplyDelete
  2. tima kasi....atas pandangan tu....nie pandangan saya....jadi itu adalah hak saya.....kejayaan saya dan seluruh umat manusia hanya dalam dgn taat perintah allah s.w.t ikut sunnah rasulullah.....jadi ikut la sunnah....bukan ikut NAFSU........guna WAHYU dulu....baru AKAL......OK

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. 1. Nafsu? Apabila orang berpandangan lain dari kamu maka akan kamu jawab ikut nafsu? Kalau begitu, nyatakan point aku yg mane salah?

    2. Kenapa nak kaitkan bidaah dengan berdakwah 'moden'? Apa maksud bidaah sebenarnya? Tolong teliti balik

    3. Ingat! Islam itu bersifat evergreen atau tidak terhad pada masa. Bukan aku menolak berdakwah dari pintu ke pintu, tetapi berdakwah itu bersifat universal. Jadi jangan hanya terhadkan cara kita berdakwah

    4. Kenapa guna istilah pendakwah 'moden'? Jika pendakwah moden salah, siapa pula pendakwah tak moden?

    5. Ingat! Dr Al-Qardhawi cakap tiada istilah moden dalam Islam kerana Islam itu evergreen, tidak terhad kepada masa.

    ReplyDelete
  5. hanya satu prkara sahaja yg penulis blog nie kena tahu..iaitu 'syumul'fhmkn maksud itu bru bagi kenyataan yg pedas2 yer..kmu nyer idea pon sya bca keseluruhan nya membuktikan kamu nie memberi kenyataan atau pendapt seolah2 tkde ilmu ketuhanan lansung... blaja lagi dan cuba islam itu sentiasa dalam hati..isu pendahwah agung tu sepatutnya tk blh timbul..itu perasaan kamu sahaja..tk lebih dari itu..klu kamu jadi pendakwah mgkin akan jadi buruk lagi ..igtlah bahawa sbnarnya islam itu musnah adalah dari perbuatan penganutnya sendiri bukan dari org luar..

    ReplyDelete
  6. islam itu musnah bila mana umat islam,amal agama cara sendiri dan tak guna cara rasulullah.....guna logik akal.....apa pun tima kasi atas pandangan saudara anonymous......tu hak awak untuk mengkritik.....rasulullah yg mulia akhlaknya lg dikritik inikan saya yg lemah hina nie..

    ReplyDelete
  7. Tidak rasa hipokritkah, anda membuat post ini tentang "cara berdakwah yg betul" melalui blog? Mengapa tidak ketuk pintu ke pintu saja? Dakwah itu merupakan satu kewajipan, dan ia boleh dilakukan dgn apa cara jua sekalipun. Hanya kerana zaman Rasulullah tiada teknologi seperti sekarang, tidak bermakna itu sahaja caranya utk berdakwah. Lagipun, melalui semua perantaraan yg anda nyatakan, dakwah dpt disebarkan dgn lebih meluas. Bukankah itu tujuan dakwah yg paling penting, bahawa ia dapat disebarkan secara berleluasa?

    ReplyDelete
  8. sebelum tu saya nak bg tau awak...saya wat blog nie tuk diri saya,tuk keluarga saya dan kawan saya....bukan tuk org len.....tp mungkin ada setengah org yg salah anggap...tp tak apa la...sbb ada juga org yg sudi baca blog ni....hehehehe...makna nya ada org yg prihatin....syukur pada allah..


    cara len bukan salah di gunakan tp......ada ka cara tu da di iktiraf keberkesanannya.....sebagaimana cara yg telah di buat oleh rasulullah dan para sahabat....
    memang x sala guna teknologi.....tak salah...tp ada ka cara tu juga di iktiraf oleh allah......sebanyak 124 ribu org nabi dan 313 org rasul semua wat dakwah dgn jumpa manusia dr rumah ke rumah,lorong ke lorong,dan hati ke hati.
    x ada satu org pun dakwah guna teknologi......tp saya x berani nak cakap yg cara dakwah awak tu salah....sbb saya bukan ustad,bukan ustazah,bukan mufti atau wali atau ulama...tp manusia besa saja...
    apa pun tuk hak awak.....guna la cara apa pun...ok.....sama ada makan guna tangan cara rasulullah atau makan guna sudu(sbb sudu nampak lebih berteknologi drpd tgn)
    dalam sunnah ada kejayaan

    ReplyDelete
  9. Salam, saya terjumpa blog ini ketika mencari tentang kewajipan berdakwah. Saya rasa cara b'dakwah itu t'ltk pd tangan org itu sendiri....kita sbg manusia x ada hak untuk m'adili manusia lain....tetapi respon anda kepada komen di atas itu x buktikan apa2 sbb keberkesanan dakwah xboleh direkod melalui statistik, jd kita xboleh nak ckp juga kalau cara itu diredhai Allah atau x.....

    ReplyDelete
  10. ok....tu hak awak....nak pilih cara yang mana....btulkan....awak ada alasan tersendiri dan saya pun ada alasan tersendiri......di bulan yg mulia nie...saya minta maaf kalau awak terasa dan buat awak tersinggung.....ok...=)
    ada masa keluar la 3 hari.....insyallah bole ba kan....

    ReplyDelete
  11. Engko dakwah melalui blog?...
    x bidaah ke?....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku rasa hang la pendakwah yang perasan agung tu... hang laaaa...

      Delete
    2. Hang jgn la nak kondem kan org lain.. nak dakwah pkai media.. cd.. kaset dn sbgainya..
      Org nak bedakwah sepatutnya engko sokong....
      X paye la nak kondem sngat... adui hang ni ponnn satu...
      X pahamm aku

      Delete

Kekasih Ku