Wednesday, January 12, 2011

Apa Nak Jadi Pada Umat Hari Ini?

Dengan nama Allah yang maha pemurah dan maha penyayang....


Dah lama tidak tulis entry.....senyap untuk seketika....Bukan tiada idea tapi senyap untuk menenangkan hati yang sakit ini...(.sakit la juga)...woha..
Jadi bila hati sudah tenang sikit....sekarang ada la untuk buat entry baru....perasaan untuk buat benda baru....
Dipetang yg hening ini...di mana aku berada dalam keadaan separah sedar akibat selesema yg macam teruk....aku terpanggil untuk menulis entry ini....bila mana aku melihat gambar ini.....
Sungguh tragis dan dramatik peristiwa ini.....ni pelajar MALAYSIA tau,bukan pelajar INDON,pelajar THAILAND atau pelajar JEPUN.


Boleh pula mamat dan minah ni,buat projek disiang hari,di kawasan yang agak open.Tension aku!!!
mamat dan minah sedang mengatur strategi....Nak wat style apa???
Nakalnya anak lelaki sekarang,asyik nak memecahkan dara perempuan saja....Yang perempuan pun satu,yang bagi tu kenapa?
Bagi la nanti dekat suami hang,biar suami yang pecahkan dara tu bukan si mamat durjana tu....woha...macam nak bagi penyepak pada mamat tu.


mereka sedang kenikmatan melayan nafsu syahwat...
Sedihkan,pada umat ni.Kembali kepada zaman Jahiliyah,buat zina di mana-mana,tidak kira tempat dan keadaan.Pakai uniform sekolah menengah,siap dengan bertudung sekali...tapi berzina.Kalau Rasulullah S.A.W dan Sahabat R.A ada,mesti sedih tengok umat ni.....


Dan bila mana aku lihat gambar ini.....aku mula terfikir siapakah yang bersalah dalam keadaan ini...


adakah salah kerajaan sebab tidak mentadbir dengan baik?


adakah salah JAKIM sebab tidak buat kerja?


adakah salah Facebook sebab wujud dekat alam maya ni?


adakah salah mak ayah yang tidak pandai mengajar anak?


atau salah cikgu yang tidak pandai mendidik?


ataupun salah syaitan dan nafsu yang selalu menggoda?


Adei...pening kepala aku,memikirkan masalah ini....


tapi setelah aku fikir punya fikir,fikir sampai nak pecah otak yang agak geliga nie....akhirnya aku sudah jumpa siapa yang bersalah dalam hal ini..


JAWAPAN YANG AKU JUMPA:
Yang bersalah dalam situasi yang agak rumit nie....ialah SAYA
Siapa yang bersalah......SAYA....
Bagus, sekarang yang bersalah ialah SAYA.....


Kenapa SAYA yang bersalah....


kenapa bukan....


kerajaan..


JAKIM...


mak ayah...


ataupun cikgu.....


ataupun superman..


Sebab apa...sebab hari ni saya tidak jumpa pun saudara saya,Saya tidak bagi tahu yang mereka buat tu salah.Yang saya tahu tulis blog,baca blog orang,buka MUKABUKU,chat dengan kawan-kawan...Saya hanya pandai tulis dekat blog tapi hasil tidak ada.Tidak bagi masa untuk jumpa mereka,pujuk rayu dengan kasih sayang dan hikmah.Lemahnya saya nie..minta maaf ye....


Hari ini saya sibuk cari kesalahan orang,sibuk cari kelemahan orang,sibuk complain orang tu tidak buat kerja....saya hanya pandai cakap..tapi tidak serupa bikin(aku memang benci manusia macam ini).Aku hanya pandai tulis dalam MUKABUKU dan BLOG,hanya pandai taip saja...dan perasaan sibuk.Lepas tu perasan diri tu bagus sebab dapat bagi nasihat kepada orang dengan post nasihat dekat BLOG dan MUKABUKA.


Ulama bagi tahu....umat skrng nie,buta dan pekak tapi tidak bisu.Untuk bantu umat ini kita kena pimpin tangan mereka dan bawa kepada jalan yang lurus bukan hanya CAKAP sebab mereka ni PEKAK,bukan hanya TULIS sebab mereka ni BUTA.Jalan yang paling betul ialah PIMPIN tangan mereka dengan kasih sayang dan hikmah,kena jumpa mereka dari rumah ke rumah,pintu ke pintu dah hati ke hati macam mana Rasulullah S.A.W buat.Bukan hanya cakap atau tulis di blog,surat kabar,Facebook dan Email tapi pimpin tangan mereka....bawa mereka ke jalan yang lurus.Faham ka juga nie???


As conclusion,umat menderita sebab salah siapa???


Salah SAYA la....katakan pada diri anda,bahawa andalah yang BERSALAH dalam hal ini...tepuk dada tanya iman....ok..
WOHA...



4 comments:

  1. aku pun penah wat post pasal aksi bebudak ni...sesungguhnya aku tensen..apa nnk jadi la dgn generasi la ni...

    ReplyDelete
  2. na'uzubillah Ya Allah...... hum.
    moga2 trlindung org2 y kita kasihi drp prbuatan i2~

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum...hehe, egg head..
    entri yang bagus.. sukak aku baca entri mu..
    erm, mungkin ko nda perasan..entri mu ada yang ko salah tulis...ngeee.... perenggan pas pic 2 tuh dgn perenggan ke3 last..lepas "Rasulullah S.A.W"...hehe...

    ReplyDelete
  4. wee.. bhaya doh gambaq tuh.. teransang aku tengok....

    ReplyDelete

Kekasih Ku