Sunday, December 9, 2012

Nabi Adam a.s tetap sunyi tanpa Hawa walaupun dalam syurga?


Manusia ni wujud yang hatinya bersih lalu mengambil ia sebagai bahan ibrah(pengajaran) lalu amalkan mana yang belum di amal....

Tapi wujud juga manusia yang kotor hatinya lalu mengambil ia sebagai bahan ghibbah(umpatan) sesama kawan,lalu mereka jauh dari amal-amal yang solehah.....

Apa-apa pun,ada sesuatu yang aku rasa rugi kalau tak kongsi,rasanya dah pupus atau hampir pupus jenis-jenis wanita yang serahkan segalanya untuk suaminya,yang benar-benar faham maksud syariat menutup aurat,yang benar-benar faham maksud berhias dan lain-lain tentang seorang wanita solehah seperti yang kita baca dalam kitab-kitab agama,kisah-kitab wanita solehah terdahulu....

Disebabkan aku berada dalam suasana yang begini,maka golongan-golongan yang rasa "aku dah cukup solehah,aku pakai macam ustazah,aku pakai purdah" bagi aku masih, masih dan masih jauh dan jauh ketinggalan jika nak dibandingkan dengan kesolehahan para wanita muslimah generasi awal islam seperti isteri para sahabat,para waliyullah.....

Kisah Bermula.....


Aku sebenarnya sangat suka perempuan yang pakai warna pink,tudung labuh pink dan purdah pink,sebab nampak ayu dan sangat cantik,walaupun berpurdah,hati ni akan tergugat lebih teruk daripada lihat wanita yang seksi(sebab tu aku marah perempuan purdah upload gambar dalam fb)dulu sebelum kawen,aku teringin nak isteri yang pakai purdah pink,so lepas aku kawen,aku belikan serba pink untuk bidadari ku....

bila aku hadiahkan pada dia,dia cuma diam dan tanya:

"kenapa abang beli semua serba pink?"

aku jawab sebab nak bagi dia pakai,sebab aku suka perempuan pakai pink....

dia tanya kenapa suka?

aku jawab sebab cantik...

kemudian dia diam....

dan akhirnya berkata,kalau macam tu,dia tak boleh pakai benda ni semua kat luar sana...

aku tanya kenapa??

dia jawab sebab nanti dia nampak cantik...kalau saya nampak dia cantik pakai pink tentu orang lain pun nampak cantik,dia tak nak cantik kepada siapa-siapa pun kecuali kepada saya......

saya pun diam.........tapi kecewa sebab dia tak nak pakai pink...lalu aku tanya pastu baju ni macam mana?

dia jawab...kan boleh pakai dalam rumah untuk saya sorang??

eh,eh,betul jugak.... :p
tak terfikir pulak....

so bermula lah tiap hari bila saya balik dari kelas,bidadariku akan sambut dalam keadaan pakai baju muslimah pink,tudung labuh pink dan purdah pink...hehehehe....

orang mesti ingat aku gila suruh isteri pakai purdah dalam rumah...

tapi hakikatnya,orang yang pakai purdah pink,biru,putih dan warna-warna  selain warna suram,kusam,muram tu semuanya nampak cantik,jadi maksud dari "menutup aurat" tu masih belum sempurna...

bidadariku tidak memahami "menutup aurat" sebagai menutup badan dengan kain seperti majoriti makhluk bernama wanita zaman sekarang...

tapi beliau memahami syariat "menutup aurat" sebagai menutup badan dari pandangan lelaki ajnabi seperti yang difahami majoriti wanita solehah zaman dahulu kala.......

note: seluruh dunia ini terlaknat,seluruh perhiasannya terlaknat kecuali isteri yang solehah,nikmatnya lebih besar dari semua perhiasan syurga kerana semua nikmat wujud dalam syurga,tapi nabi adam tetap sunyi tanpa hawa,jadi isteri yang solehah itu lebih nikmat dari seluruh nikmat syurga..... :)


P/s:Copy dan Paste dari Ustaz Ibnu Batoota.....

P/s:Sekarang baru faham....what meaning of purdah!!!
P/s:Wanita yang pakai serbah pink memang nampak....sweet sangat....!!!woha2x

6 comments:

  1. Tahu kadang tak faham.
    Faham kadang tak sedar.

    Ok. Ambil buat bekal menjadi yang lebih solehah kpd en suami. ^^,

    Moga Allah kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang bg faham allah.....
      nak faham ken korban.....

      dulu ada org kata.....tapi x tau sapa"awak kot"....
      kepayahan nak pakai purdah bg wanita....
      umpama kepayahan lelaki nak pakai serban.....
      but i think the statement tu kurang tepat.....
      perempuan wajib pakai purdah.....bg mazhab syafie...
      but lelaki sunnah pakai serban....
      woha2x....

      Delete
    2. baru nie tallaqi kitab taqrirot sadidat.
      habib hasan bagi taw.. (aurat wanita)

      Muktamad dlm fiqh syafie', aurat seorg wanita dgn lelaki ajnabi (lelaki yg bukan mahram) adalah seluruh tubuh termasuk muka dan dua tapak tgn.

      Dan dikatakan jugak (pendapat ke-2), adalah seluruh tubuh kecuali muka dan dua tapak tgn dgn syarat aman @ selamat dr fitnah dan tak mengundang kpd shahwat. Dan jugak tidak ada sesuatu pon drpd perhiasan pd wajah dan dua tapak tgn (warna hitam/kuning/merah/ungu/dll warna @ pon perhiasan lain yg mna org perempuan lebih tahu apa itu perhiasan utk kedua ini).

      Ini dgn dalil firman Allah swt (( ولا يبدين زينتهن إلا ما ظهر منها )) Surah An-Nur.

      Kata syeikh alhabib ; "Klu tidak, kenalah pakai niqob(ninja)". "Lebih2 lg org yg jenis cantik!" huhu

      Sheikh Baijuri menyebutkan dlm kitab (hashiahnya) ; Tidak mengapa berpegang dgn pendapat kedua terutamanya pd zaman ini yg mana ramai perempuan yg keluar di jln2 dan pasar2 (bekerja dan sebagainya utk keperluan).

      Delete
    3. antara keperluan dan ujian.....

      keperluan yang sebenar.....
      1.kebahagian
      2.ketenangan
      3.hidayah
      4.rahmat
      5.dapat ucap kalimah di akhirat
      6.etc

      ujian yang sebenar....
      1.pekerjaan
      2.istri/suami
      3.anak-anak
      4.gaji besar
      5.kereta mewah
      6.etc

      so,fikir baik-baik.....mana sebenar keperluan anda,mana sebenar ujian......woha2x...insan jahil lg daif...

      Delete
  2. AKu suka tengok perempuan purdah tengah makan. Coz its the only chance that i could see her face :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya ka.....wah2x....
      kaki stalker ya.....

      bak kata bone(bakri).....
      bukan stalk but investigate.......woha2x....

      Delete

Kekasih Ku