Thursday, January 27, 2011

Cuti, best ataupun tidak???

Assalamualaikum......

Dengan nama Allah s.w.t. yang maha pemurah lagi maha penyayang.

Semua orang suka cuti.Makin panjang cuti makin best.Makin gembira....Makin seronok sebab banyak bneda bole di buat....

Bila cuti,
Boleh balik jumpa mak ayah,dapat rasa masakan dari air tangan mak.Sedapnya,masakan mak,walaupun masak biasa saja tapi bila mak masak macam lagi sedap dari makan di hotel.Tidak tahu kenapakan.

Bila cuti,
Dapat rehatkan minda yang terbeban dengan assignment yang banyak dan bertimbun masa di kampus.Dapat release tension sekejap.Lupakan segala kerja di kampus dan relax di rumah.Wah,bestnya....kan.

Bila cuti,
Dapat jalan-jalan tengok ciptaan Allah s.w.t.Wah,bestnya......Dapat mandi sungai,dapat masuk hutan,memang best......dapat menyelam sambil sambil minum air.

Bila cuti,
Dapat balik kampung jumpa datuk nenek,jumpa saudara mara......terlepas rasa rindu pada mereka.Dapat bagi makan ayam dan itik,dapat makan buah-buah dekat kampung.....

Bila cuti,
Semua rasa happy,semua siap packing barang...sebab rasa rindu nak jumpa mak ayah.Nak jumpa kucing di kampung,bestkan......bila aku dapat rasa..

But,bila cuti...
Tidak semua orang gembira....ada juga yang sedih,sebab tinggal sendiri.Kawan-kawan semua balik rumah masing-masing,dia pula tidak dapat balik sebab study jauh sangat,nak balik juga tapi tiket mahal......Jadi kesimpulannya,tinggal lah keseorangan di kampus ditemani kucing-kucing,sekali sekala ada juga mak cik cleaner datang.....woha.
Hidupnya rasa sunyi dan kosong,rasa kesunyian yang menghimpit sangat.....ketika masuk waktu solat...datang ke surau,dialah bilal,dialah imam dan dialah juga makmum.Rasa sunyi bukan kepalang...

Bila cuti,
Memang tidak best baginya...sebab cuti dia sering sekali keseorangan dan ditinggalkan...sering kali,dia berkata "alangkah baiknya kalau tidak ada cuti yana panjang".Lalu dia berkata...."Biarlah cuti buat mereka tapi tiada cuti bagiku...."(untuk sedapkan hati yang sunyi).

Secara kesimpulannya,cuti membuatkan diri rasa sunyi dan sepi...tapi cuti kali ada takazah agama datang...jadi sambutlah dengan hati yang lapang...supaya rasa sunyi itu hilang....Cuti untuk belajar agama...tak apa la tidak dapat rasa masakan air tangan mak,tak apa la tidak dapat berenang di sungai.

Masa nie,semua orang macam 1 keluarga..best sangat..


Inilah suasana agama yang paling best pernah aku rasa.....rasa rindu pada suasana nie.Manusia berlumba-lumba untuk sambut takazah agama.




No comments:

Post a Comment

Kekasih Ku