Wednesday, February 29, 2012

Persoalan yang saya tak reti nak jawab???

Satu perbualan antara bapa dan anak perempuannya....

Bapa : Kenapa ya,abah lihat,anak-anak perempuan orang PAS bila buat usrah di universiti mereka buat sungguh-sungguh?...tapi malangnya susah nak jumpa anak-anak perempuan karkun yang buat usaha masturat di universiti?

Anak : Ermm.....entah lah, abah?

Maka kecelaruan bagi si anak,kerana dia merasakan  bapanya cuba  menyindirnya secara sinis,walaupun sinis tapi dalam maksudnya,terguris hatinya...kerana dia tahu,dia pun anak karkun juga...

Dan dia telah bermonolog pada dirinya"Kenapa usaha masturat dalam kalangan student perempuan tidak ada dan kalau ada pun lemah sangat?Kenapa usaha masturat dalam kalangan student perempuan tidak serancak usaha student lelaki?"

Dia tertanya-tanya...sambil tercari-cari jalan untuk persoalan yang timbul.Tapi dia buntu,untuk mencari solusi yang sebenar...

P/s:Bila ada seseorang tanya pada saya....saya punya cakap.....ermm...entah lah...( sebab tidak tahu nak jawab apa)....woha!!!

P/s:So...ada syor tak?

P/s:Tiada niat untuk memecah-belahkan sesiapa!

10 comments:

  1. erm. most of anak karkun kat morhalah saya rajin turun taklim mingguan. ade jgak yg smpai tashkil abah klua masturat 3 hari. smg Alla taala satukan masturat2 ni, beri kekuatan utk hidupkan usaha masturat d campus n pilih kami untuk keluar. :D

    ReplyDelete
  2. susah nk bincang bab nie...
    sgt details...
    barangkali diorg takut kot

    ReplyDelete
  3. saya bukan buat perbandingan. bagi saya kedua-dua (usrah & tabligh) punya matlamat yang satu iaitu mencari redha Allah. tapi jalan nya lain bener.

    bagi saya, member usrah lebih kepada ukhwah dengan kelompok yang terdekat dan kelompok yang sedikit.

    dan siapa yang join tabligh kelompok mereka lebih luas. pergi taklim mingguan di rumah2 karkun bersama masthurat yang lain.

    dan apa yang saya rasa, usrah lebih kepada golongan anak-anak dara. ada juga golongan yang dah berkeluarga. tapi ukhwah antara golongan yang bujang-bujang ni lagi rapat.

    berbanding dengan masthurat bagi saya ramai yang merupakan mak-mak orang.

    dua-dua best. tapi jalannya tetap berbeza. geng usrah lebih kepada dakwah dengan orang terdekat dan rakan yang rapat berbanding geng karkun dakwah dari rumah ke rumah. travel ke tempat orang lain buat usaha.

    walau jalan nya berbeza keduanya tetap best dan sama.

    macam panjang je kan...huk huk

    ReplyDelete
  4. mungkin para masturat ingin menyimpan momentum dakwah mereka sehingga mereka bergelar ahlia.. (",)

    sepanjang belajar di ipt, tak pernah kenal dengan karkunah.. apalah malang nasibku ini.. (",)

    ReplyDelete
  5. umi pauji:alhamdulillah... mohallah awak strong kot..sebab tu anak2 karkun pun storng juga....bgs la mcm tu ada suasana...but bila awak sorng...pasti suasana tu jauh berbeza....

    anak pendang:saya rasa dorg tak takut ..but dorang malu...sbb malu tu kan sebahagian dr iman....malu tu tanda org beriman..

    antikapel:saya bukan nak bandingkanlah...tu just statement je..ok....dua2 ada kelebihan...always nampak yg baik okai....anak2 dara ke...tau dah jadi istri ke...semua kena usaha atas iman...maulana inamaul hassan bagi tau bila buat usaha agama kena bawa sifat istikhlas...

    cikgu fuad:huhuhu...bgsnya simpan momentum...nanti bila nak kawin terus meletup..huhuhu..nice one..hopely mcm tu la....
    x malamg pun nasib...sbb cikgu masa kat ipt jaga amal kan....just focus to study n dakwah...

    ReplyDelete
  6. xkisah lah nak panggil apa2 pon..usrah ke masturat ke..asalkan pengisian jiwa tu kita kena buat sebenarnya.supaya ada kekuatan dlm diri dan ada rasa kebersamaan. Mungkin anak karkun perlu lebih kuat jgak,malu biar bertempat..tak perlu nampak pun tak pe asalkan berterusan :)

    serius,pembinaan melalui usrah(atau nak panggil ape pon la) ni sgt berkesan!insyaAllah^^

    *pernah berada disituasi di mana..dulu mak ayah bergerak dlm tabligh..n now..I have my own usrah.
    bkn melarikan diri.tp cari yg serasi dgn diri:D

    -ank sedare-

    ReplyDelete
    Replies
    1. for anak saudara....insyallah...if one day pak cik keluar kat miri...insyallah..saya akan jumpa dan ajak ayah awak aktif semula dalam usaha nie..huhuhu...rupanya awak anak karkun...huhuhu..i see...make doa for me and u father...moga Allah pilih lg n lg...okai...insyallah..

      Delete
    2. jzkk khair ya akh..doakan la ya..
      moga kita terus bergerak mencari redhaNya..tak kisah lah mana2 jemaah pun.yg pnting matlamat kita sama dan jalannya betul.insyaAllah Allah redha

      Delete
  7. Owhh. Ini ke maksudnya kat Malaysia pun sama.

    Saya rasakan, mungkin antara sebabnya,
    1. Masturat sangat perlu menjaga tertibnya. Kawan saya pernah mintak untuk ke Taklim Masturat Mingguan masa di universiti, ayahnya kata, 'takpayah lah pegi, nanti tak jaga tertib pegi sana tanpa mahram.' Bila takde mahram, pergerakan masturat terbatas. Mostly kat universiti, mereka-mereka yang belum berkahwin.

    2. Ramai anak-anak karkun dihantar ke madrasah. Sebab tu sikit je kat universiti. Bila sikit, kadang tak perasan pun dia tu anak karkun.

    3. Golongan perempuan dia susah untuk kenal masturat unless dia anak karkun, isteri karkun dan berkawan dengan karkunah.

    So, takboleh lah nak expect usaha masturat di universiti maju macam lelaki. :)

    ReplyDelete
  8. mohon kahwinkan karkun2 kat ipt dgn karkunah...si bapak karkunah tlg beri kerjasama utk kawinkan mereka,,,mcm sy ni ha,,,kesepian xde teman...biola tengok permpuan2 muslimah yg cntik2, rasa nak tackle je....tp dek iman yg teguh d hati,perasaan ini kupendamkan

    ReplyDelete

Kekasih Ku