Wednesday, November 7, 2012

Dakwah hanya di masjid?

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

1234.......
abcd........

Tiap masa kena usaha atas iman....
iman kena usaha 24 jam....
kalau iman nak meningkat....
guna mata lihat kebesaran allah....
guna telinga dengar kebesaran allah....
guna mulut cakap kebesaran allah....
guna akal fikir kebesaran allah...
baru iman akan meningkat....

Cakap kebesaran allah...
bukan di masjid saja....
tetapi...
every where you go...
always say about the almighty of allah...
baru iman akan meningkat....

Today ...
saya dapat tahu one thing.....
Sheikh  Yusuf al-Qardawi says..... 
"Barang  siapa yang memenjarakan islam.....
 di pagar-pagar masjid.....
maka sesungguhnya.......
dia telah menyempitkan islam"
Memang tepat dan memamg benar  sikit pun tidak salah.....

But one think I want to say....
Kalau anda nak faham kena keluar....
ok....
Tidak payah cakap banyak-banyak.....
Tidak payah dalil dan hadis....
Kefahaman Allah akan bagi bila anda sedia berkorban.....

Dulu....
Saya cuba nak bagi...
orang lain faham tentang usaha agama nie....
bila fikir balik...
saya pun tidak faham juga sebenarnya....
jumpa satu pak cik....
dia bagi tahu....
nak faham tuan kena buat pengorbanan......
bila sudah buat pengorbanan.....
jangan dilihat  pengorbanan yg TELAH di buat
tapi 
lihatlah benda yg BELUM anda korbankan....

Tidak sabar nak habis Universiti....
Benci teramat pada suasananya.....
Pergaulan lelaki dan wanita....
Mata tidak dapat jaga.....
Penuh dengan kebosanan dan  kesedihan....
Kurangnya kerisauan akhirat....
fikir dunia yang melampau....
Tension......stress......
Akhir kata....
duniakan sendah gurau.....
relax-relax suda bha.....
woha2x.....


P/s: Rindu sangat nak balik sabah.....
bebas dari suasan politik yg penuh tipu daya.....
bebas dari kepopong kesunyian......
Sudah 3 thn tidak balik....
Woha....rindu family saya....especially my mother

9 comments:

  1. assalamualaikum warahmatullah.

    paragraf terakhir tu sy setuju tp bila muhasabah balik,kalau tk dia,awk,sy atau kita sampai bila2 pun suasana university akan tetap mcm tu. sebagai individu yg Allah telah pilih,kita la kena gerak. cuba bawak suasana iman kat U,tambahkan kerisauan akhirat dgn sendirinya fikir dunia akan berkurangan.

    insyaallah moga Allah jdkan kita semua asbab hidayat seluruh alam. tambah korban insyaallah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. doa tuk saya...moga allah teruskan dalam usaha yg suci murni nie.....

      iman turun naik...kak...rasa kadang2 lemah sgt....

      doa karo....agar saya istiqamah dalam keja nie....

      Delete
  2. benar dakwah bukan hanya di masjid.
    basuh baju pun dakwah. fact!

    belajar itu juga dakwah. sabar-sabar. Allah lebih tahu apa yang terbaik.apa yang kita tak tahu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup....study no 1,but dakwah not 2nd.....

      success in dakwah,success in study...
      doa tu saya...agar bg sifat sabar...ok

      Delete
  3. bila tuan masuk suasana kerja lg banyak pancarobanya...universiti sebgai medan untuk tuan berlatih dn memantapkan iman...terus trg sya ckp yg sya sangat rindu dengan suasana dakwah ditempat belajar terutama tempat pengajian tngi..rindu sngat rsa nak belajar balik dn buat usaha dakwah lg...rindu buat usaha agama dengn kwn...bila lemah iman ada kwn yg tlg nasihatkan...ohh rindunye....

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya sangat suka.....suka wat usaha kat U,best sgt.....

      mcm2 saya belajar,mcm2 saya rasa,ada manis n pahit,suka n duka.......

      kata seorg org ttjwb student...."sangka baik pada allah,maybe allah nak tarbiah kamu jadi daie yg thn lasak dan sabar"

      sangat ingat ayat tu....
      doa tu saya okai...

      Delete
  4. As salam my bro,

    How are you dear? 3 yrs tak balik? huwaaaaa... I yg setahun tak balik ni pun dh panas montot! serius!

    Tu baru di universiti sayang, belum lg di dunia luar yg lebih besar & banyak pancarobanya... tuntut ilmu bukan kerana scrol atau ijazahnye tp kerana ilmu itu sendiri...pasti tak stress percayalah! Kita belajar sb kita tak pandai bkn utk memenuhi atau penghargaan manusia... Pesanan juga buat akak yg kdg2 tergelincir juga dr landasan ni...hikhik... take care dik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye saya akak marya......

      saya sehat saja bha!!!
      ye dah 3 thn tak balik....
      mak tiap kali tepon, mesti tanya bila nak balik?
      nak wat cam mana....
      nak balik,but we understand our family financial condition.....
      try nak depend diri sendiri...x nak dah haraf uit mak ayah....

      yup...dulu saya rasa degree only for job...
      sanggup cheat dlm exam,test n quiz...
      only to a better result....
      but now,i know.....degree nie x ada nilai pun....
      apa guna dean list,kalau penuh penipuan....
      rasa mcm menyesal pun ada.....

      doa tuk saya.....
      agar jadi kuat....
      kirim salam kat iman ye....suka tgk dia bila jadi shrek.....woha2x...selalu gak baca post akak...
      jgn lupa ole2 wat saya dr peru....ok

      Delete
  5. ngaji kat mesir lagi hidayat tuan. :D

    ReplyDelete

Kekasih Ku