Saturday, October 30, 2010

Berbaloikah Apa Yang Aku Buat???

Satu pertanyaan yang selalu tertanya dalam diri ini.....Dari hari ke hari,dari masa ke masa,detik demi detik.....dan seterusnya...sampailah aku naik kereta mayat dan masuk lubang kubur yang di gali oleh penggali kubur.....hehehe....


Berbaloikah apa yang kau buat ?Tanya Aku kepada Aku....




1)Berbaloikah tidur lewat empat tahun bagi engineering kalau perubatan enam tahun (lagi lama dari aku) sebab nak dapat result yang TIP-TOP setiap SEM.Tidur lewat sebab study  lepas tu esok solat subuh pukul 10 pagi....yang paling teruk subuh + zohor sekali...memang kejam betul la,study macam mana pun jangan lupa solat,bukan ilmu bagi pandai,yang bagi pandai Allah,jadi buat la hubungan baik dengan Allah....Apa kes semua nie?Aku selalu gak,tapi walaupun lewat macam mana pun tetap di buat...istigfar aku...
2)Berbaloikah meniru dalam exam atau test atau kuiz dan seumpamanya hanya nak dapat result yang baik.....Tiru dalam exam .....lepas tu dapat result highest dalam kuliah .....bangga diri.....Buat-buat terer depan member,kalau lelaki buat-buat cool depan awek.Kalau awek pula terus jadi rebutan...Wei,come on la?....guna la cara yang jujur sikit walaupun sikit jak.......walaupun lecture tidak nampak tapi Allah nampak tau.....Aku selalu juga buat time test dan kuiz tapi exam tidak pernah la,sebab jauh sangat.Tapi tidak pernah la dapat highest...aku pun pelik....tidak berkat mungkin.....tapi SEM depan nak berubah....azam...




3)Berbaloikah guna masa yang ada dengan perkara sia-sia.....mcm FB,YM,SKYPE,BLOG dan sosial networking yang lain.Alasan mcm-mcm dibagi....tapi semua hipokrit belaka sakit jak aku dengar.Ada yang kata nak berhubung dengan kawan lama la,ada yang kata nak berdakwah la....suda la terus terang jak ba?Yang lelaki guna untuk usha awek,tengok awek yang kiut-kiut,lepas tu send request....woha(Aku pun join gak)...yang tidak kiut tidak dilayan guna FB kawan la.....woha..yang perempuan pula post gambar,ambil gambar dari angle yang berbeza supaya jerawat batu kat muka tidak nampak,perut yang boroi tidak kelihatan,gigi yang kuning tidak nampak,ada pula yang pakai tudung labuh.....tu mesti nak declare alim la tu.....wei come la.....awek yang cun dan baik tidak post gambar kot(bagi aku la).....dorang tau wajah dorang hanya untuk  kumbang yang terbaik saja ......bukan kepada kumbang jalanan.....


Nie la buku yang aku photostst....
4)Berbaloikah beli buku photostat untuk study supaya dapat jimat duit.....Wei,come la?.....Aku pun beli gak photostat tapi sebab fakuiti aku lembab jual buku......adakah jual buku rujukan bila sem da nak habis?Aku da nak ambil Test 2,baru nak jual.....lawakkan....Tapi kes nie lain.....beli buku berkira nak mampus....tapi beli benda lain ada jak duit.....apa kes nie?beli phone baru ada pula duit,beli kasut futsal baru ada pula duit.....tapi bila cakap pasal buku...kedekut macam Haji Bakhil....belanja awek senang jak,kalau belanja member makan perggh.....berkira....seposen pun nak tagih lagi....


Cinta Monyet.....woha....
5)Berbaloikah hidup berpasangan atau senang cerita bercouple la,sebab ingin rasa dicintai dan menyintai....ayat nie memang tidak bole BLA.Ayat nie aku dapat bila aku tanya kawan  perempuan aku,tapi bukan girlfriend aku ya...Macam nak sembelit aku dengarAku pun  tidak pasti pasal nie sebab aku belum ada experience lagi,masih teruna lagi...woha...jadi malas nak ulas...Tapi aku tengok dorang macam happy jak,macam jelous gak.Tapi macam mana kalau ada yang meminati?..Ah... lantak la bujang lagi best..Pergi kuliah tidak mandi pun tidak apa?Mana ada yang kisah....betulkan...dan selamat dari zina...woha...



6)Berbaloikah study last minute,supaya formula tidak lupa time exam,fakta tidak lari dari ingatan.....Nie aku selalu buat.....woha..memang tension....stress pun ada...itu aku la..sebab aku bukan pelajar excellent mcm kamu yang lain....study last second tapi result pergghhh TIP-TOP.....tapi aku rasa cara nie memang tidak berkesan buat aku....jadi aku nak ubah dan haraf korang pun ubah la sekali....sebab aku dah buat servay.......dan aku temui satu realiti bukannya fantasi macam cerita Naruto ataupun One Piece.Aku temui pelajar Malaysia memang STUDY LAST MINUTE........tu la result yang dapat 4 flat tiap sem makin meningkat dan yang kena tendang keluar U pun makin  meningkat...


7)Berbaloi...apa lagi ya?......aku rasa dah banyak suda nie....kalau begitu suda la .......nak out dulu......lain kali aku sambung lagi...insyallah.....tapi aku haraf apa yang ada diatas nie tidak ada pada korang...cukup la ada pada aku sorang ....jadilah muslim dan muslimah yang terbaik...ingat pesan mak bapa....belajarlah jadi anak tapi bukan belajar buat anak....sebab belum sampai masanya lagi.....istigfar aku selalu...Exam 9 hari lagi...jadi doakan aku...ok...

1 comment:

  1. terasa insaf plak bce tulisan adik nie..hehe

    ReplyDelete

Kekasih Ku