Monday, November 8, 2010

Tiga Cahaya Di Hari Kiamat…

Di hari kiamat ada tiga cahaya yang berlainan :
* Cahaya yang pertama seperti bintang-bintang.
* Cahaya yang kedua seperti cahaya bulan.
* Cahaya yang ketiga seperti cahaya matahari.

Sebuah lingkaran halo menyelimuti Matahari, seperti terlihat di hampir seluruh wilayah Jakarta, Selasa (2/3) siang. (satrio nusantoro)

Apabila ditanya cahaya apakah ini ?. Lalu dijawab :
"Cahaya yang pertama ialah cahaya wajah-wajah manusia
yang ketika di dunia, mereka akan meninggalkan pekerjaan dan terus bersucidan mengambil air sembahyang apabila terdengar azan.
Yang kedua ialah cahaya wajah mereka yang mengambil
air sembahyang sebelum azan.Cahaya yang ketiga ialah cahaya mereka seperti matahari. Mereka di dunia sudah bersiap sedia di dalam masjid sebelum azan lagi."

Hari ini marilah kita sama-sama merebut cahaya ini.Hari ini kita sibuk dengan mengejar kemewahan dunia,student sibuk dengan pelajarannya,peniaga sibuk dengan perniagaannya,petani pula sibuk dengan pertaniannya.Tapi hari ini saudara/saudari sekalian sabagai seorang islam kenapa tidak sibukkan diri dengan beribadah kepada Allah S.W.T sedangkan itu tanggungjawab kita sebagai seorang muslim.

Hari ini,jangan cakap nak BELA ISLAM kalau…

  1. Selalu sembanyang dekat rumah bagi lelaki.Lelaki kena solat di masjid atau surau,dimana azan dilaungkan.
  2. Selalu lengahkan solat.Nie memang tidak bole pecaya,diri sendiri pun tidak dapat nak bela tapi nak bela islam
  3. Tidak solat langsung memang teruk,nak bela islam tapi tidak nak amalkan Islam.
  4. Kalau ilmu ada tapi tidak diamalkan.Nie memang rugilah,nanti di akhirat ilmu tu akan tuntut haknya terhadap orang ini.
  5. Pandai cakap,tapi tidak tahu buat.Orang nie pandai cakap dekat orang,tulis di blog,dan banyak lagi la tapi tidak buat.Orang macam nie memang sesuai kena buku lima aku nie.

P/s:Kefahaman agama beza dengan ilmu agama.Kefahaman agama kita dapat bila mana kita buat pengorbanan untuk agama,tapi ilmu agama kita dapat bila kita pergi belajar agama.Orang hari ini banyak ilmu agama tapi kuranag kefahaman agama sebab kurang buat pengorbanan untuk agama.Saya pula dua-dua kurang kefahaman dan ilmu agama.Istigfar aku….dan tolong doa untuk aku.Woha….

2 comments:

Kekasih Ku