Monday, June 1, 2015

#2 Keadaan Ummat

28 May 2015
Bagi kita mungkin dia cuma seorang yang biasa. Tapi di sebalik mereka rupanya Allah jadikan asbab hidayah buat ramai orang. Menitik air mata bila seorang pakcik tiada sebelah kaki kerana kemalangan dan seorang pakcik tua bisu dari siong baling bersemangat untuk berdakwah bersama ke kl berserta 10 orang anak muda dari siong selama 40hari.
Masa saya beri ceramah orang pertama bangun beri nama pakcik bisu tadi. Sentiasa senyum dan bersemangat dalam dakwah. Orang bisu boleh solat dan dakwah serta menangis malam.
Pakcik yang tiada kaki pula last minit nak ikut bersama kami. Malam kami sampai kl. Dia sedih sebab ditinggalkan. Segera duduk di stsen bas dan doa. Ada orang datang dan tolong belikan tiket. Naik lrt sendiri sampai ke masjid ini. Cuma sehelai sepinggang. Senyap dan tidak meminta-minta.
Hanya air mata risau atas anak muda di baling dan siong. Syukur Allah beri anak muda yang dan orang lama yang sedia untuk dakwah. Sekarang kami akan tangguh tapi mereka pula akan buat usaha dakwah dan bersama dalam madrasah bergerak ini.
Masa saya di sebuah madrasah besar untuk ajak mereka berdakwah dalam masa cuti. Mereka takut dan tak nak berdakwah. Mereka takut betul ke dakwah macam ni. Banyak ustaz mereka tidak suka dan halang. Jawab saya pada mereka. Ada ramai orang siang malam mati tanpa agama dan masuk neraka selamanya. Tidak akan keluar lagi. Ramai orang tak solat. Jauh dari agama. Awak semua masih nak fikir untuk berdakwah?kalau lah Nabi saw dan shbt pikir nak dakwah ke tidak. Apalah jadi pada kita hari ini? Ya Allah maafkanlah kami semua. Apalah nak jadi dengan kami siang malam pergi dari kecil belajar kuliah ilmu tapi masih fikir belum mula buat dakwah sungguh-sungguh. Kerja setiap hari paling kurang 8 jam sampai mati. Dakwah cuma sekali sekala. Ampunkan saya ya Allah
Kredit to: Ustaz Ebit Lew

No comments:

Post a Comment

Kekasih Ku