Monday, June 15, 2015

#6 Keadaan Ummat

19 Januari 2014

Teringat seorang guru saya selalu berdoa dan minta orang alim doakannya, Ya Allah pilihlah beliau untuk meninggal ketika berada di jalan Allah dan menghidupkan amalan Islam di seluruh dunia..
Akhirnya beliau meninggal ketika memakmurkan Masjid...Selepas pencen beliau telah habiskan semua simpanannya untuk kerja dakwah...
Semua orang risau lihat anaknya. Tapi kerana isteri dan anak-anaknya telah dididik dengan iman dan Allah pelihara. Kini anaknya seramai belas orang sangat rajin dan cerdik serta berjaya dalam apa yang mereka ceburi dengan izin Allah..
Bagaimanalah saat akhir hidup kita? Allah suka atau murka..?Siapa yang selalu fikir dan berusaha hari ini mereka akan selamat di kemudian hari. Saat pertemuan kita dengan Allah...Lihat saat pertemuan kita dalam solat. Kita benar-benar kosongkan hati kita selain dia atau tidak?
Saad b Muaz ra setelah meninggal dunia. Ketika beliau cedera beliau dipeluk oleh Rasulullah dan darahnya kena kepada Baginda saw. Saat beliau meninggal Abu Bakr ra dan Umar sedih.
Ketika itu Rasulullah saw bersabda telah dibuka pintu langit untuk Saad, disiapkan sebuah singgahsana.
Bergetarlah arasy Allah atas kematian Saad ra.(sahih Bukhari Muslim)
Kredit to: Ustaz Ebit Lew

1 comment:

  1. nice sharing.

    ya tentang bagaimana pengakhiran hidup kita. T.T

    astaghfirullahalazim

    ReplyDelete

Kekasih Ku