Wednesday, July 1, 2015

#8 Keadaan Ummat

25 September 2014

Seorang datang jumpa saya. Ustaz, saya nak minta pendapat ustaz. Saya tak larat nak jaga isteri saya. Saya rasa macam tak kahwin. Dia tak hormat saya. Dia tak solat, tak didik anak saya solat. Tak jaga aurat dengan sempurna.
Kasar layanannya. Rasa macam kena dera. Sakit jiwa. Saya nak cari yang lain yang lebih baik. Minta nasihat..
Allah sayang abang. Abang dah bawa dia.pergi majlis Ta'lim atau majis ilmu ,abang bawa dia berada di jalan Allah belajar iman dan sunnah Nabi saw? Abang ada buat bacaan hadis di rumah?
Jawabnya belum lagi ustaz. Dia tak nak ustaz. Abang kena bersungguh ajak dengan sayang. Pujuk dia.
Dia jumpa saya tak lama kemudian, ustaz saya bawa isteri belajar iman dan sunnah beberapa hari di jalan Allah. Saya bawa ke ta'lim mingguan, saya buat talim dalam rumah. Dia berubah ustaz. Rasa macam pengantin baru. Macam baru kahwin semalam. Hari-hari macam pengantin baru. Masa baca hadis geram je tengok isteri. Lepas tahajud sama-sama geram jer. Bersih jer muka dia. Nur..cahaya..masa dia pakai purdah/niqab rasa macam sayang jer. Nak pegang kepala dia nak cium dahi dia..
Betullah ustaz. Bila mujahadah di jalan Allah. Yang susah jadi mudah. Dia pun rasa seronok. Isteri saya kata dulu abang macam king kong garang. Sekarang lemah lembut dan penyayang.
Kredit to: Ustaz Ebit Lew

1 comment:

  1. Mst mujahadah betul klu org bujang duk baca post ust ebit ni... than hati nk kwin cepat :p

    ReplyDelete

Kekasih Ku